Blogg

Dreamhack Summer 2017 – min første reise alene

Jeg hadde ikke planer om å reise på Dreamhack Summer i år, siden jeg for kort tid siden hadde vært på The Gathering, og fordi Dreamhack Winter kommer noen måneder senere. Det hele snudde når jeg kikket på hoteller i Jönköping bare for moro skyld i utgangspunktet, på en sen fredagskveld en uke før arrangementet starter. Egentlig så var planen min å ta en langhelg i København litt senere på sommeren, for å komme meg bort litt fra hverdagen. Men det fristet mer å dra til Jönköping siden jeg nå kjenner en del som skulle dit fremfor å dra til København som jeg ikke kjenner noen, selv om jeg liker den byen veldig godt.

p6170165_dxo_1_01-2-2_blogg-2Jeg endte opp med å booke ett rom på Scandic Elmia, det hotellet ligger rett over veien til arenaen hvor Dreamhack pleier å være. Siden jeg reiste alene så satte jeg bekvemmeligheten øverst med å bo nære arenaen høyt, jeg er heller ikke av den typen som går på byen for å drikke så jeg har ikke behov å være i nærheten av utestedene. Under 5 minutter brukte jeg fra dør til dør, hvis jeg var sliten så var det godt å kunne gå på hotellet og slappe av uten å være avhengig av andre, om toalettene i arenaen var grisete så går jeg heller tilbake til hotellet. Det har definitivt en høyere pris enn å bo i sentrum som er 10 – 15 minutter unna med bil, buss eller taxi, men med rabatt fra fagforeningen min så ble det en levelig pris på det allikevel.

Det som var helt nytt for meg denne gangen var det å reise helt alene, selv om jeg kjenner andre på sluttdestinasjonen så var det første gangen jeg har begitt meg ut på å reise så langt uten noen jeg kjenner som reisefølge. Fredagen hvor jeg hadde avreise så var det opp grytidlig for å rekke toget til Oslo, for så å rekke toget videre til Göteborg som gikk kl 07:01 på morgenen, som var fremme ca 10:40 på formiddagen. Der hadde jeg ca en halvtimes overgang før jeg skulle ta buss opp til Jönköping, en tur som tar i overkant av to timer avhengig av hvor mange stopp det er på veien. Bussen var litt forsinket denne dagen så jeg var ikke fremme før nærmere kl 14:00 på Jönköping Resecentrum. Der tok jeg taxi frem til hotellet, bestilte taxien via en app og betalte alt der, men sjåføren forsøkte å få meg til å betale i taxien også, det virker som de forsøker å lure «turister» som er slitene etter en lang dag med reising eller ikke kjenner til hvordan ting fungerer. Han greide ikke å lure meg iallefall, har jeg bestilt og betalt i appen så er det også det jeg skal forholde meg til, selv om jeg vet om andre som måtte betale mer enn hva takstene er. Etter det så valgte jeg å bruke bybussene istedenfor taxi når jeg skulle bevege meg innenfor byen, billett kjøpte jeg i appen, bare vise den til sjåføren så er alt fint.

På starten av lørdagen så gikk jeg å kikket litt alene rundt i hallene, og fikk meg noe frokost siden jeg hadde sovet over hotellfrokosten på morgenen. etter en stund så møtte jeg på noen jeg kjente fra streamen til Emilie, så jeg gikk rundt med disse i noen timer før jeg møtte på Sunniva og de hun hadde reist sammen med fra Norge. Etterhvert så ble vi flere og flere fra den gjengen som gikk rundt, pratet og hadde det moro sammen inne i arenaen og utenfor i finværet. Jeg fikk også hilst på Gabriella mens hun satt i streamer området og var live på twitch. Senere på lørdagskvelden så endte gjengen til Sunniva med å reise til byen for å spise, det ble en del senere enn hva vi hadde planlagt selv, så vi fant etterhvert ett åpent pizzeria noen minutter fra en av hovedgatene slik at vi fikk oss noe mat. Etter det var jeg såpass sliten og sløv av å gå rundt nesten hele dagen med mye støy og mye aktivitet så jeg valgte å reise tilbake til hotellet mens de andre gikk ut videre for å drikke og ha det moro. Men jeg hadde det kjempekoselig!

Hadde noen timer i arenaen på søndagen, da fikk jeg hilst og prata litt med Maren for første gangen, så fikk jeg hilst på Roxanne igjen, sist jeg så og snakket med hun i virkeligheten var under Dreamhack Winter i fjor. På tampen av dagen så fikk jeg også tak i Emilie, slik at jeg fikk en av de utrolig fine plakatene hun hadde fått trykt opp! Etter det så bar det til sentrum for å ta bussen til Göteborg, med 45 minutters overgang før jeg tok bussen direkte til Oslo. Jeg brukte ca 100,- ekstra på bussbilletten for å få reservert sete på 1 klasse for komfortens del, hadde ingen ved siden av meg og det var bedre seter med mer plass der enn hva det var i etasjen under som hadde vanlige seter. Siden det er snakk om en del timer i buss til sammen så syntes jeg det var vel verdt de ekstra pengene.

Om det har gitt meg mersmak? Definitivt! Planen min er å reise til Dreamhack Summer til neste år også, gitt at jeg kjenner andre som skal dit. Hotell har jeg allerede booket, valget har falt på Scandic Elmia igjen, komforten med å være så nære gjør at jeg er villig til å betale litt mer enn hva det koster i sentrum.

De neste arrangementene jeg skal på er Dreamhack Winter 2017, så blir det The Gathering 2018 før det blir Dreamhack Summer 2018!